Saturday, August 22, 2020

De creativiteit van de politieke cultuur †Nederlandse Essay

De creativiteit van de politieke cultuur †Nederlandse Essay Free Online Research Papers De creativiteit van de politieke cultuur Nederlandse Essay Als we proberen om het domein te omschrijven dat wordt bestudeerd entryway de geschiedenis van de politieke cultuur, dan zullen in deze omschrijving de termen ‘politiek’ en ‘maatschappij’ niet mogen ontbreken. De geschiedenis van de politieke cultuur bestudeert immers de wisselwerking tussen enerzijds staat (of, inderdaad, politiek) en anderzijds maatschappij. Hierbij zijn ook informele aspecten van belang: zonder inzicht in de informele aspecten van politiek en maatschappij kunnen we nog maar weinig begrijpen van het daadwerkelijke functioneren van de politieke cultuur. Maar waarom is de bestudering van de geschiedenis van de politieke cultuur zo belangrijk? Wat is het dat maakt dat dit profiel een grotere verklarende kracht heeft dan de andere profielen? Voordat ik deze vragen beantwoord moet eerst duidelijk worden dat de geschiedenis van de politieke cultuur iets anders is dan de politieke filosofie †hoewel de geschiedenis van de politieke filosofie een natural onderdeel is van de geschiedenis van de politieke cultuur. De politieke filosofie houdt zich immers bezig met de beantwoording van de vraag scraper samenlevingen het beste kunnen worden ingericht. De geschiedenis van de politieke cultuur houdt zich vervolgens bezig met de bestudering van het daadwerkelijke functioneren van deze inrichting. Uit deze omschrijvingen blijkt evenwel dat de domeinen van de geschiedenis van de politieke cultuur en de politieke filosofie zeer dicht bij elkaar kunnen liggen. Dat is echter niet noodzakelijkerwijs zo. In dit exposition zal ik proberen aan te geven wat ik aantrekkelijk vind aan de geschiedenis van de politieke cultuur. Hiertoe zal ik allereerst het bereik van dit profiel schetsen. Vervolgens zal ik aandacht schenken aan een benaderingswijze waarbij zowel wordt verwezen naar de politieke filosofie als naar de politieke realiteit. Hierbij zal ook het belang van deze benadering worden aangekaart; deze benadering geeft ons zeer specifieke inzichten in het functioneren van de historische en de hedendaagse politiek. In de conclusie zal getracht worden tot een omschrijving te komen van de aantrekkingskracht van geschiedenis van de politieke cultuur. Het bereik van de geschiedenis van de politieke cultuur Wat betreft het bereik van de geschiedenis van de politieke cultuur is het veelzeggend dat beoefenaars van de andere profielen aangeven dat de geschiedenis van de politieke cultuur relevante antwoorden verschaft operation vragen uit deze andere profielen. Laten we eerst kijken naar de studie van de internationale setting. Carl von Clausewitz, de grote Pruisische strateeg, heeft geschreven dat â€Å"†¦ war isn't just a demonstration of arrangement yet a genuine political instrument, a continuation of political intercourse, continued with different methods. †¦ The political article is the objective, war is the methods for arriving at it, and means can never be considered in detachment from their purpose.† Als we oorlog als een voortzetting van diplomatie zien, dan kunnen we vervolgens deze uitspraak ook van toepassing laten zijn operation het functioneren van internationale organisaties. En het functioneren van deze organisaties als instrument is afhankelijk van de doe lstellingen zoals pass on in de verschillende politieke centra zijn vastgesteld. Het zijn de politici kick the bucket het beleid bepalen, de diplomaten voeren het slechts uit †althans, dat proberen ze. Kortom: wie ook maar iets van het doen en laten van internationale organisaties wil begrijpen zal te rade moeten gaan bij de geschiedenis van de politieke cultuur. Beoefenaars van de economische en sociale geschiedenis zijn decennia lang operation zoek geweest naar de heilige graal: met behulp van mathematische modellen wilden zij de verklaring voor economische groei vinden. Vandaag de dag wordt echter †ironisch genoeg als uitkomst van de zogenaamde cliometrische revolutie †gewezen operation tekortkomingen van deze methode. Historisch onderzoek is echter meer dan het bestuderen van cijferreeksen. In de economische en sociale geschiedenis hebben we immers niet te maken met abstracte modellen maar met de realiteit †wiskundige modellen zijn eenvoudigweg niet opgewassen tegen de complexiteit van economische activiteiten en economische verandering. Volgens de vooraanstaande New Economic Historian Douglass C. North zullen we om deze complexiteit enigszins te kunnen begrijpen aandacht moeten schenken aan instituties en hun werking operation de sociaal-economische werkelijkheid. Maar wat zijn instituties? North omschrijft instituties als †¦ the humanly concocted imperatives that structure political, monetary and social communication. They comprise of both casual imperatives (sanctions, restrictions, customs, conventions, and sets of accepted rules) and formal guidelines (constitutions, laws, property rights). Since the beginning, foundations have been formulated by individuals to make arrange and decrease vulnerability in return. Along with the standard imperatives of financial matters they characterize the decision set and thusly decide exchange and creation costs and henceforth the gainfulness and possibility of participating in monetary movement. They advance steadily, interfacing the past with the present and the future; history in result is to a great extent an account of institutional development where the chronicled presentation of economies must be comprehended as a piece of a successive story. Organizations give the impetus structure of an economy; as that structure develops, it shapes the course of fin ancial change towards development, stagnation, or decay. Als we deze instituties aan het domein van een van de profielen moeten verbinden, dan komen we onverbiddelijk uit bij de geschiedenis van de politieke cultuur. De geschiedenis van de politieke cultuur is immers bij uitstek het profiel dat zich richt operation de inrichting en het functioneren van onze maatschappij. Problemen en oplossingen Tool moeten we de geschiedenis van de politieke cultuur benaderen? Ankersmit weet ons in het vierde hoofdstuk van zijn in 2002 verschenen boek Political portrayal te vertellen dat ieder politiek systeem kan †en moet †worden beschouwd als een specifiek antwoord operation een specifieke politieke uitdaging. We begrijpen het functioneren van deze politieke systemen (en dus ook instituties) dan ook beter als we nagaan cultivator ze zijn ingericht om specifieke problemen operation te lossen. Volgens Ankersmit kunnen we de wortels van deze benadering vinden in een artikel uit 1953 van Quentin Skinner. Dit artikel wordt wel beschouwd als de grondtekst van de Cambridge school of political hypothesis: The basic inquiry which we subsequently go up against, in concentrating any given content, is the thing that its writer, recorded as a hard copy at the time he wrote for the crowd he planned to address, could practically speaking have been aiming to impart by the articulation of this given expression. It follows that the basic point, in any endeavor to comprehend the articulations themselves, must be to recoup this unpredictable goal with respect to the creator. What's more, it follows from this that the suitable philosophy for the historical backdrop of thoughts must be concerned, as a matter of first importance, to portray the entire scope of interchanges which could have been ordinarily performed on the given event by the expression of the given articulation, and, next, to follow the relations between the given articulation and this more extensive phonetic setting as a methods for unraveling the real goal of the given essayist. De gedachtegang van Skinner komt er operation neer, zo stelt Ankersmit in zijn Denken over geschiedenis, dat de teksten bite the dust politieke filosofen en theoretici schreven specifieke antwoorden waren operation de voor hun tijd specifieke problemen. De gelijkenis tussen de in 1953 geã ¯ntroduceerde benadering van Skinner en de bijna vijftig jaar later voorgestelde benadering van Ankersmit is inderdaad opmerkelijk. Eigenlijk benaderen zij twee verschillende fenomenen operation dezelfde manier: daar waar Skinner zich beweegt operation het niveau van teksten, heeft Ankersmit juist aandacht voor de politieke praktijk. De vraag is waarom deze benaderingswijze nooit eerder is toegepast operation representatieve democratie. Volgens Ankersmit is dit zo omdat we het feodalisme en het absolutisme veelal beschouwen als een soort flogiston. We hoefden de democratie maar (opnieuw) te ontdekken en iedereen cross in dat de andere twee systemen een dwaling waren geweest. Deze twee oudere prakti jken werden dan ook niet serieus genomen. Het succes van de representatieve democratie hoefde dan ook niet verklaard te worden omdat het als vanzelfsprekend werd gezien. In een recensie betwijfeld Andrew Rehfeld of de entryway Ankersmit voorgestelde benadering wel zo nieuw is. Hierbij vraagt Rehfeld zich af wat het verschil is tussen de ‘nieuwe benadering’ van Ankersmit en de these van de padafhankelijkheid. Als deze benadering inderdaad een vorm is van padafhankelijkheid, dan zou Ankersmit (waarschijnlijk) onbedoeld tegemoet komen aan de suggestie van North om de idee van padafhankelijkheid te verbreden naar de institutionele setting. Laten we eerst recapituleren wat padafhankelijkheid behelst. J.W. Drukker omschrijft in zijn De revolutie bite the dust in haar eigen staart beet digger Paul David operation het formuleren van deze these kwam. Het uitgangspunt van David was de configuratie van het qwerty-toetsenbord. Bij dit toetsenbord zijn de letters zo geplaatst dat bij het schrijven van een willekeurige Engelse tekst de kans operation het jammen van de stalen armen van de machine zo klein mogelijk is. qwerty garandeerde zo een efficiã «ntieoptimum en werd de wereldwijde standaard. En we zitten er nu nog horses aan immense, terwijl de beperkingen van de ouderwetse typemachine geen rol meer spelen en efficiã «ntere systemen mogelijk zijn. De oorzaak hiervan is dat we destijds hebben gek

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.